Monday, April 6, 2009

kelAs kHAt speciAL

bismillah....

dah lama ana tak tulis citer terbaru..huhu...bukan tak da benda nak cite cuma tgn ana tak tertaip. dok taip asgnmnt tak berkesudahan ni. pada entry kali ni ana nak bercerita pengalaman ana belajar khat dari saudara warganegara Libya..

bagi ana, ana suka menulis khat kala ana tension dengan masalah yang membelenggu diri. PanduAn untUk tulis Khat, kita kena mengawAL penafasaN. disampiNg itu tuliSan yang Kita hasiLkan perLu dilaKukaN denGan berhati-hatI. setiAp huruf memPunyai saiZ yang Berbeza. biLa bersaMbung dengan huruF laiN jadi laiN,

adakalAnyA bolEh dipanjanGkan. adaKaLanya pendeK.


pokoKnyA nk mEnuLis saTu huRuf memAkan mAsa yanG laMa dan LatiHan yang keraP. latIhan Perlu


berteRusaN supaYa tuliSan kita taK lari. nak diSahkaN satu HuruF yang kiTa buat menepAti perAturAn yang TeLah ditetaPkan, tuLisan kiTA mesti tepAt dan tak da SalaH dari bilanGAn titik, kecondOngan Huruf sebanYak sepuLuh kali. memAng cerewEt macaM pereMpuan tapi itulaH keseniannYa.

suKAr dicari ganTi dan payAh didaPati. MacaM oranG pereMpuan kaLu kita Nak jadI yang terbaik, yang soLehaH yang disayaNgi suaMi mesti lah didIdIk darI sekaRang. buKan biLa dah Kawin Baru kita nak belajar menguBah dirI. memAng boLeh tapI bak kata pEpatah MelayU, MELENTUR BULUH BIAR DARI REBUNGNYA. :)
so, Jom kiTA belaJar iLmu rumAh tAngGA darI sekaRang..

No comments: