Friday, December 25, 2009

HIjrah

BismiLLah

ALhamdulillah.sempena masuk tahun baru hijrah, ana decide nk tukar layout br tuk blog ana. ana masih menambah baik apa yg ada dalam blog ini. mOga sahabat2 dapat beri pandangan n komen ttg new design blog ana kali ni.

MyEm0.Com


Tuesday, December 22, 2009

Kelas ngajI

bismillah...

Alhamdulillah..ana masih diberi peluang untuk menulis dalam kesuntukan masa yang sering menghimpit diri.

Baru-baru ni (21/12/09), seorang kenalan telah meminta pertolongan ana untuk membantu beliau membuka satu kelas mengaji di Tasik Kesuma. Tempat ni agak jauh dari rumah ana dalam 20km. walaupun jauh n dalam keadaan yang tak la berada sangat ana cuba mengikhlaskan diri pergi membantu kenalan ana.

EXCITED

kenalan ana menyewa di Fasa 4 Tasik Kesuma dekat ngan surau ikhwan. Beliau baru berpindah seminggu ke taman itu dan banyak lagi barang yang dia tak amik dari rumah lama. jadi suasana rumah mcm baru berpindah la kan? atau lebih tepat lagi ana nk kata mcm dok umh baru posting atau br kahwin. kosong ja umah. best gak rasa. sebab selama ni dok umah ngan mak ayah sume da siap isi. sekali sekala dok umah kosong ni baru la ana rasa susah, rasa bersyukur atas apa yang ada selama ni.


MyEm0.Com


RAGAM ADIK2

Buah Cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong tunjukkan,
Saya budak baru belajar,
Kalu salah tolong tunjukkan.

Adik2 yang datang mendaftarkan diri agak ramai. dalam 30 orang dan bilangan guru seramai 40 orang. itupun ada yang tak datang lagi. bila cuti sekolah ni mcm biasa la. oTak pun cuti juga. sebab tu kena buat sesuatu agar kita tak beku dalam kebekuan cuti.

adik2 ni pun datang ngaji, ada yang masih salah bahagian dengung terutamanya. ana bukan nk kondem atau ap cuma ana semak adik ni da baca AQ juzu` 11 dan keatas tapi masih ada salah tajwid yang asas. macam mana dia baca juzu` yg sebelum2 ni. Pelik2.

bila ajar adik2 ni ana teringat macam mana guru2 ana ajar ana yang nakal dulu sampai jadi baik mcm ni . (perasan ja... ((^,^))

PSIKOLOGI PENDIDIKAN

ramai guru senior kata bila masuk kelas wat pertama kali jangan lembut sangat ngan budak2, nanti mereka naik kepala. mmg betul kot..ana tak pernah masuk kelas tuk ajar secara rasmi lgi sejak dapat tauliah untuk menjadi seorang guru.

masa mula2 ana ngajar adik2 tu ana rasa mcm wat usrah lak. da terbiasa. "Mula2 kita taaruf dulu. Nama adik sapa?" tiba2 ana tersedar yang ana tersalah masuk kelas. ana nk ajar ngaji bukan nk bg usrah kat adik2 ni. (^,^) kita usrah hari lain ea adik2

lepas da taaruf sket2 ana pun mula ajar depa. main2 depa ni. ana wat serius. ana minta adik tu duduk tegak n serius. tarik nafas baru baca. ana pegang rotan n wat2 rotan adik tu. rotan2 sayang ja. baru la adik tu baca betul2. ada gak ana dengar adik tu kata "Garangnya uztazah ni"

ISTIQAMAH

Nak istiqamah ni bukan benda mudah. nak minta adik2 ni istiqamah ngan ngai, an ala yang kena istiqamah dulu. tu la salah satu kebaikan jadi guru. nk suruh anak murid jadi baik, guru kena jadi baik dulu. Baru ilmu yang diajar berkesan pada adik2 n anak2 murid. Ana berdoa agar Allah menetapkan hati kami dlaam jalan ini. Moga kami terus berada dalam jalan kebaikan walau di mana kami berada. Moga anak didikku kan selalu dalam rahmat Allah Taala.

SETIAP AMALAN BERMULA DENGAN NIAT

YA Allah, ku pohon kekuatan dari-Mu. JAdikanlah apa yang aku lakukan ini sebgai salaaku ph satu langkah untuk aku mendekatimu. Jadikanlah aku antara insan yang kau pilih untuk mendapat hidayahMu. Jadikanlah sahabat disekelilingku adalah insan soleh untuk memanduku berjalan dalam dunia yang fana ini.

Thursday, December 10, 2009

Tugasan Usrah


1- RuhiYyah

* membaca dan mentadabbur AQ daripada mana2 bahagian AQ sebanyak 1 Juzu`






2- Jasadiyah

* membantu ibu mengemas rumah setiap hari/ ikut kesesuaian sekurang-kurangnya
seminggu sekali

3- Fikrah

* membaca bahagian kedua buku "Apa ertinya saya Menganut agama Islam.
* membuat ulangkaji tajuk pertama dan membuat peta minda bagi tajuk yang ditetapkan


4- Input ++

* membantu ibu menyediakan satu resepi menu masakan beserta bukti dalam bentuk
gambar

* gambar hiasan

5- Ukhuwwah
* menghantar mesej dalam bentuk tazkirah/ Bertanya khabar sekurang2nya sekali seminggu
sesama ahli usrah

6- Cetusan idea
* Membuat satu karangan/ catatan ringkas "Usrah kita akan lebih menarik jika......"

Minat Tak Sugar?


Apakah sebenarnya gula?

Gula adalah makanan tanpa khasiat yang paling banyak dimakan dan memudaratkan.

Gula cuma menambah kalori dan akan disimpan sebagai lemak di dalam tubuh. Ia tidak

langsung berzat malah akan menyingkirkan zat yang sedia ada dalam tubuh. Gula juga

adalah penyebab utama kegemukkan!

Adakah badan kita perlukan gula?

Tidak perlu langsung! Ini kerana tubuh kita akan menukarkan banyak sumber makanan yang

lain kepada glukosa apabila badan perlukan tenaga.


Saturday, December 5, 2009

Rindu Sahabat

BismiLLah..

AlhamduliLLah segala puji-pujian hanya pada Allah yang esa pencipta sekalian alam. Dia lah yang menghidupkan dan mematikan diriku. Dan aku bersyukur pada hari ini ana masih diberi peluang mencari zarah2 amalan kebajikan untuk dibawa bersama menuju hari perhitungan yang tidak ada perhitungan yang lebih adil melainkan hitungan Allah Taala.

Tulisan kali ni nk menzahirkan apa yang selama ni terbuku dalam hati dan tabiaat yang dah lama tak buat iaitu bermadah pujangga.

Tika ini aku sedang duduk di buaian di bawah pohon rambutan sambil ditemani adik yang sedang membaiki motosikalnya.

Tika ini aku sedang mendengar bunyi kapal terbang yang berjalan di udara menuju ke destinasinya yang tidak ku ketahui.

Tika ini aku sedang teringat nostalgia lama aku dan dia.

Untukmu Teman

Untukmu Teman

Di sini kita pernah bertemu
Mencari warna seindah pelangi
Ketika kau menghulurkan tanganmu
Membawaku ke daerah yang baru

Kini dengarkanlah
Dendangan lagu tanda ikatanku
Kepadamu teman
Agar ikatan ukhuwah kan
Bersimpul padu

Kenangan bersamamu
Takkan ku lupa
Walau badai datang melanda
Walau bercerai jasad dan nyawa

Mengapa kita ditemukan
Dan akhirnya kita dipisahkan
Munkinkah menguji kesetiaan
Kejujuran dan kemanisan iman
Tuhan berikan daku kekuatan

Mungkinkah kita terlupa
Tuhan ada janjinya
Bertemu berpisah kita
Ada rahmat dan kasihnya
Andai ini ujian
Terangilah kamar kesabaran
Pergilah derita hadirlah cahaya

by : brothers

Akrab Persahabatan


AKRAB PERSAHABATAN by InTeam


Sesegar hijau daunan
Begitulah kita diibaratkan
Tiada siapa yang bisa memisahkan kita
Antara kita semua

Seerat simpulan yang tidak terbuka
Seteguh langit tinggi menongkah dunia
Kita mengharung badai atas nama
Kasih insan bersaudara

Buang yang keruh ambil yang jernih
Dendam hasad dengki mestilah dijauhi
Ukhuwah dan mahabbah kita jalinkan
Bina keharmonian

Sesegar hijau daunan
Begitulah kita diibaratkan
Tiada siapa yang bisa memisahkan kita
Antara kita semua



Thursday, December 3, 2009

Hipotensi


bism.iLLah..

kebarangkalian ni, ana rasa sesuatu telah berlaku pada diri ana. ana cepat pening kalu bangun dari sesuatu tempat. baru2 ni masa perbarisan badan beruniform ana hampir pitam. nasib baik tak jadi apa2. nk kata tak jd apa2 dah jadi pun sebenarnya. kawan2 ana kata bibir ana pucat sangat. yang ana ingat ana rasa nk rebah. tu ja.

ana syak ana kena penyakit tekanan darah rendah. setakat ni tak ambil ap2 ujian lagi n pengesahan dari doktor tapi insya-Allah akan. cuma menunggu masa ja.

ana da cari beberapa maklumat tentang penyakit ni. berikut merupakan penemuan ana.

Apa itu Tekanan Darah Rendah ?

Tekanan darah rendah (hipotensi) adalah keadaan tekanan darah yang lebih rendah dari tekanan yang diperlukan oleh tubuh, sehingga setiap organ dari badan tidak mendapat aliran darah yang cukup dan menyebabkan timbulnya gejala hipotensi. Tekanan darah seseorang adalah berbeza. Ini kerana ia membabitkan kawalan utama otak, jantung, buah pinggang dan ransangan di dalam salur darah.


Dalam menentukan seseorang itu menghidap tekanan darah, terdapat beberapa faktor yang boleh membantu iaitu:-

  • usia
  • aktiviti seharian
  • perasaan
  • ubatan
  • pendarahan
  • infeksi

Kebiasaannya orang yang selalu dikaitkan dengan penyakit tekanan darah rendah adalah dari golongan atlet dan pengamal diet. Mereka jarang terdedah kepada beberapa jenis penyakit seperti:-

  • stroke
  • penyakit jantung
  • penyakit pada mata
  • pengerasan dan penyempitan pada pembuluh darah

Bagi penghidap tekanan darah rendah, mereka tidak akan menunjukkan tanda mereka mempunyai penyakit tekanan darah rendah. Mereka akan menunjukkan gejala atau tanda-tanda awal seperti:-

  • cepat lelah
  • pening kepala ketika posisi badan berubah
  • sukar untuk berkonsentrasi
  • mata berkunang-kunang
  • mual
  • kulit berasa dingin, pucat dan lembap
  • pernafasan cepat dan pendek
  • defresi
  • cepat haus

Sekiranya seseorang itu hendak hamil, mereka digalakkan untuk membuat pemeriksaan terlebih dahulu sebelum hamil. Ini kerana ia adalah untuk mengelakkan berlaku komplikasi pada bayi itu nanti.


Tekanan darah ditentukan oleh dua pekara, iaitu jumlah darah yang dipompakan oleh jantung dan tahanan (resistensi) pembuluh darah yang kecil-kecil pada tubuh. Terdapat beberapa penyebab yang boleh tekanan darah rendah terjadi iaitu:-

  • Kekurangan volum darah - cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal
  • Dehidrasi - dehidrasi yang mengurangkan kandungan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit.
  • masalah jantung - deyutan jantung yang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat.
  • Keadaan otot yang lemah.

Golongan yang Tercicir di Sepanjang Jalan Dakwah

bismiLLah...

AlhamduliLLah dalam cuti ni ana on da way mengkhatamkan buku nipis yang bertajuk "Golongan yang Tercicir di Sepanjang Jalan Dakwah"

nak kupas sket ttg buku ni tapi dalam post akan dtg sbb skrg kena bersiap nk amik adk balik dari asrama.

insya-Allah.


postiNg..


*pegawai sedang ambil kehadiran guru2 yg akan diposting ke Sabah
>

bismiLLah...

pada 1 Disember 2009 yang lalu, ana telah menghantar kakak2 n abg senior ana PISMK-OUM berlepas ke over sea. mereka dipostingkan ke Sabah. seramai 5 orang muslimat dan seorang muslimin dipostingkan ke Sabah. mereka berlepas pada jam 5.10 ptg kalu tak salah ana. tapi area2 waktu tu sebab check in kul 4.10 ptg dan mereka kena tunggu sejam dalam tempat menunggu tu.

memula macam malas nak g KLIA sebab ana tak tahu jalan ke sana. lagipun tak da lelaki yang nak meneman. bukan kata tak boleh hidup tanpa lelaki tapi rasa selamat sikit kalu da lelaki yang teman. kebetulan ayah n adik lelaki kije ari tu, jadi adik perempuan la yang meneman.


kami bertolak jam 1.50 ptg dan selamat sampai di KLIA jam 2.55 ptg. first time pandu sdr ke klia, salah masuk parking lak. nasib bek tak da org marah. jadi ana pun park keta n nek lif ke tempat yg dikatakan munsif: aras lima pintu 1.


* ana n kak Muslihah

AlhamduliLLah, jumpa akak2 n munsif. masa ana sampai tak lama lepas tu depa kena berkumpul untuk amik kehadiran. berdebar2 lak rasa macam ana lak nk kena flight g Sabah. itupun kalu mak ana benarkan sbb dia dah kata byk kali posting kat skola dpn umh ni ja. hu2... teringin gak nk jalan2 jauh tapi redha mak ayah kena diutamakan. kalu dah dapat kena jugak pergi kan? ;)


* tiket flight ke KK


* dalam proses susun beg untuk disimpan dalam kargo

lepas tu kamipergi ke kaunter L untuk daftar n simpan barang dalam kargo. pegawai tu bagi kami masa hingga 4.10ptg untuk wat apa2 yg patut sebab lepas tu akak2 n abg2 akan check in di ruang menunggu. tepat jam 4.10ptg masing2 mendaftar masuk ke dalam ruang menunggu dan selepas sejam mereka akan berlepas ke Sabah. ana mengiringi akak2 kesayanganku ke pintu masuk ruang menunggu dan mendoakan supaya mereka selamat sampai ke destinasi masing2 dan dipermudahkan segala urusan mereka.

* bergambar dgn k. mus n k.dini sebelum check-in

" Ya Allah, engkaulah yang mempertemukan kami. Di jalan ini kami bertemu dan bermadu kasih n di jalan ini juga kami berpisah mengharap redha n kasih-Mu. pertemukanlah kami semula di Syurga sebagai bukti tanda kasih-Mu pada hamba-hamba-Mu"


* akak2 dah masuk. Selamat Jalan!

cuti...nk wat ap?

bismiLLah...

cuti da masuk minggu kedua tapi ana rasa macam tak wat apa2 pun. cuti kali ni nk kuar jalan2 macam cuti2 sebelum ni tapi pitih tak cukup pulak. kalu tak memang ntah mana2 ana da berada sekarang dan yang pasti bila cuti tak ada istilah duduk rumah.

minggu pertama terlibat dengan majlis konvokesyen KPLI j-QAF dan SABK. tak disangka2 ana jumpa kakak2 senior ana. ana jumpa kak sarah, kak sue n kak fiza. ada lagi dua orang ana tak jumpa. perkara yang ana paling terkejut skali tak sangka kak humaruriantis sara atau kak sara tu anak lecturer ana, En Husin. mmg tak sangka dia ada anak yg bersekolah di Maahad Hamidiah dulu. keciknya dunia...

best jumpa kakak2 senior. lagi best dapat jumpa kawan2 skola lama sbb bagi ana sampai kini ana tak dapat cari kawan2 yang dapat menggantikan mereka atau hampir2 sama mcm mereka. kawan2 kat sekolah yang paling memahami suka duka hidup ana. walaupun sekarang sume da ikut haluan masing2, i wish one day kami akan bersama kembali.

suasana yang paling dirindui masa wat aktiviti persembahan batch masa form 3. masa studi sama2 utk spm. masa tu masing2 studi kat port masing2. ana dan beberapa org sahabat spt maznee, aten, liza, dila, rina dok studi dlm bilik studi. bila pagi ank exam sume akan turun bilik studi untuk bersiap2 g dewan peperiksaan. bestnya time tu.

kalu nk diimbau kenangan masa sekolah, rasa nak dok ja dalam masa tu tapi kehidupan kena diteruskan. masa lampau merupakan semangat untuk kita bergerak. dengan kenangan lampau kita diberi kekuatan untuk bergerak.

kata hassan al-Basri: Sesungguhnya dunia ini, usianya hanya tiga hari. Hari semalam sudahpun berlalu, hari esok belumpasti anda dapat bersamanya dan hari ini adalah hari anda, maka rebutlah peluang beramal, bekerja padanya. Semoga anda berjaya.




Monday, November 16, 2009

warNa Aura...pilih Cepat n fAham

Merah

mereka yang mempunyai aura berwarna merah adalah seorang yang aktif, produktif, selalu memandang masa hadapan dan pelbagai lagi sifat. Namun, pada masa sama mereka ini membuatkan orang lain di sekeliling mereka sukar untuk menjalinkan kerjasama dengan mereka kerana sifat ego dan suka bertengkar.

Bagaimanapun, mereka boleh menjadi seorang pemimpin yang efektif kerana mempunyai fokus yang jelas untuk mencapai matlamat. Mereka ini melambangkan api yang digunakan dalam teori awal mengenai alam. Cahaya mereka terus menyala dan menjadi obor kekuatan untuk menghasilkan produktiviti yang maksimum.

Saranan bagi mereka ini, perlulah meningkatkan hubungan dengan orang lain secara emosional dan sosial. Selain itu berusaha untuk memuji usaha orang lain yang melakukan terbaik untuk mereka, kurangkan bersikap kritikal kerana boleh menciptakan rasa takut kepada individu lain.

Terima pandangan orang lain dan hindarkan diri daripada menyalahkan orang lain apabila terjadi sesuatu kegagalan.

Jingga

Mereka yang sukakan kesenangan duniawi, sukakan tentangan, suka berkhayal, suka membantu orang lain dan pelbagai lagi sifat.

Secara umumnya, mereka yang mempunyai aura berwarna jingga yang sangat ego dan terlalu mementingkan diri sendiri. Mereka ini hidup dalam dunianya sendiri tanpa menghiraukan keadaan orang lain di sekelilingnya. Ada kalanya mereka ini tidak menyukai kehidupan untuk berkeluarga. Namun, kebaikan mempunyai aura berwarna jingga, mereka ini panjang akal dan kreatif.

Saranan bagi mereka ini agar sentiasa menyedari bahawa kesederhanaan dalam hidup amatlah penting. Dengan mengamalkan kesederhanaan, mereka mampu hidup dalam semua lapisan masyarakat dan mula menjalinkan hubungan dengan orang sekeliling agar kehidupan senang pada kemudian hari.



Kuning

Mereka yang mempunyai aura berwarna kuning suka menyenangkan orang lain, sukakan humor dan membuat orang ketawa, suka mengambil risiko dan pelbagai lagi sifat.

Meskipun mereka ini pandai menghidupkan suasana di kalangan orang yang tidak dikenalinya, mereka juga pada masa yang sama berkecenderungan untuk berasa malu. Mereka adalah seorang yang suka memberontak, mudah sedih, selalu tertekan dan tidak bahagia.

Selain itu, mereka senang terjerumus ke dalam sesuatu perkara yang tidak elok. Bagaimanapun, mereka ini mempunyai kekuatan yang tidak terbatas, tidak boleh duduk diam dan gemar untuk bersukan.

Saranan untuk mereka yang mempunyai aura berwarna kuning agar sentiasa berhati-hati dan tidak terjerumus ke dalam perkara yang tidak elok.



Hijau

Mereka ini mempunyai pemikiran yang cepat, cemerlang dan pandai. Tidak suka diperintah, suka bersaing dan mempunyai personaliti serta penampilan yang menarik. Bagaimanapun, secara umumnya mereka terlalu agresif dan tidak boleh menerima pandangan orang lain di sekeliling mereka.

Mereka mempunyai sifat keras kepala, bongkak dan mengutamakan kesempurnaan serta tidak sabar untuk mendapatkan sesuatu. Mereka juga sukar untuk mengalah dan mengakui kesilapan mereka. Mereka ini mempunyai keperibadian yang kuat, cenderung untuk membuat keputusan sendiri.

Saranan bagi mereka ini agar mencari sahabat yang dapat menghargai kelebihan mereka kerana mereka selalunya cepat bosan dengan sahabat yang tidak mempunyai cita-cita dan tidak berusaha untuk memajukan diri sendiri.

Biru

Mereka ini mudah memberikan perhatian kepada orang lain dan mahir berkomunikasi. Mereka yang mempunyai aura berwarna biru selalu ingin disayangi tetapi agak ragu-ragu di dalam soal ini kerana mereka inginkan diri mereka disayangi melebihi daripada apa pun yang ada di dunia ini.

Selain itu, mereka ini terlalu dramatis dalam soal percintaan dan cenderung untuk memanipulasikan orang lain. Namun, mereka ini mampu merasakan dan mengetahui apa yang difikirkan orang lain dan mempunyai ramai teman.

Orang di sekeliling mereka sangat senang untuk bergaul dengan mereka tetapi malangnya mereka yang beraura biru senang untuk diambil kesempatan kerana sifat mereka yang murah hati dan tidak ego.

Saranan untuk mereka ini adalah untuk belajar untuk menjadi lebih tegas supaya tidak akan dipergunakan oleh orang lain.



joM uji MindA kaLu berAni

Di bawah ada ( 4 ) soalan dan satu soalan bonus. Anda perlu menjawab dengan pantas. Anda tidak boleh mengambil masa, perlu menjawabnya segera. OK?


Mari cuba, lihat sendiri berapa pantas dan hebatnya diri anda.....




Ready? jO!!!
(lihat bawah)

Soalan Pertama:


Anda menyertai perlumbaan. Anda mengejar dan memotong orang yang kedua. Sekarang Anda ditempat yang ke berapa?




Jawapan:
Jika jawapan anda tempat yang pertama, sudah tentu jawapan anda salah! Jika anda memotong orang kedua sudah tentu anda mengambil tempatnya, tempat kedua!

Cuba jangan lihat atas semula untuk soalan seterus.
Sekarang jawab soalan kedua, tetapi jangan ambil terlalu banyak masa seperti soalan pertama OK ?

Soalan Kedua:

Jika anda memotong tempat orang yang terakhir, jadi anda di tempat...? (lihat bawah)


Jawapan:
Jika jawapan anda tempat kedua terakhir, anda salah lagi... Jawapanya, ada tetap ni kedudukan no 2. Sebabnya, sebelum anda memotong orang terakhir, orang pertama yang berada didepan anda terlebih dahuhulu memotong orang itu..haha anda masih kurang bijak

Adakah anda pantas dan cerdek, tidak begitu rupanya.?



Soalan Ketiga:

Soalan kira-kira bermuslihat!
Perhatian: Ini mesti dilakukan tanpa menggunakan fikiran sahaja . Jangan guna kertas dan pensil atau mesen kira-kira. Cuba lah...



Ambil 1000
dan campur 40 . Sekarang campur lagi 1000 . Campur lagi 30 .... Campur lagi 1000 . Campur lagi 20 ... Campur lagi 1000 . Campur lagi 10 ... Berapa kah jumlah semua?


Lihat bawah untuk ...jawapan.. ..




Adakah jawapan anda 5000
?


Jawapan sebanar adalah 4100.



Jika anda tak percaya gunakan mesen kira-kira.!
Mungkin ini bukan hari anda kan? Mungkin anda boleh jawab soalan yang akhir ini dengan betul ... Cuba.


Soalan keempat:

Bapa Mary ada
seramai lima orang anak gadis: 1. Nana, 2. Nene, 3. Nini, 4. Nono. Apakah nama anak gadisnya yang terakhir?

Adakah jawapan anda Nunu? Salah! sudah tentu Salah.
Namanya Mary.
Baca semula soalan!



Okay, cuba jawab soalan bonus:


S orang bisu pergi ke mini-market untuk membeli sebatang berus gigi. Dengan mengayakan lakunan memberus gigi ia berjaya menerangkan hasratnya kepada pekedai dan ia berjaya membeli berus gigi itu.


Seterusnya, seorang buta pergi ke mini-market, untuk membeli cermin mata hitam, bagaimaa dia menerangkan kepada pekedai itu hasratnya. ...?


Dia hanya membuka mulutnya dan menyebut apa yang dihajati


Mudah sahaja.

Sunday, November 15, 2009

suBhanALLAh..mountain







Akhirnya kutemui penggantiMu..


try la sekali..Radix koko..pengganti MiLo/VicO/Chocolate malT/ovaltiNe..

GUNALAH PRODUK KELUARAN ORANG ISLAM



khasiat Taugeh



Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.
Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat
meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.


Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus.


Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka.


Saponi dalam tauge,
menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan
tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang
utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser.


Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya
.
Jadi apalagi,



JOM kita ramai-ramai makan tauge hari-hari
.