Tuesday, November 3, 2009

saya sUka pada dia Tapi...

gambar hiasan


bismiLLah...


alHamduliLLah akhirnya setelah puas bertaruNg dengan diri senDiri, ana berjayA juga cuba Menyambung tulisan terjemahaN fikiraN ana daLam blog ni. perkara ni lama ana fiKir dan ana cuBa cari Bahan2 yg berkaiTan. Jatuh cinTa bukanlAh sesuatu yang Memalukan atau Mengaibkan lebih2 lagi apabiLa kiTa jatuh cinTa pada Manusia dan berlainAn jantina. ia merupakan Fitrah naluri biasa Yang dicipTakan Allah sejak Nabi Adam lagi. tapi ini Tak bermakNa cinta itu Harus dinyatakan atau diucaP sesuka hatI kita. cinta Yang sah Hanya selepas akad NIkah.

tapi kalu kita dilAmun cinta atau jatuH cinta pada sesorang, bagaimanakaH cara untuk menyampaikan Hasrat yang Terpendam jauh Di lUbuk Hati ini? Islam menunjukkAn cara Yang baik pada kitA dengan Meneladani tindakAn Yang dilakukan Oleh Saidatina Siti Khadijah. beliaU menggunaKan perantaraaN oranG tenGah untuk MenyampaikAn hasrat Hatinya pada Nabi Kita Muhammad S.A.W. pErsoalAnnya adakah Cara ini sesuai untuk Kaum wanita sahaja daLam menYampaikAn perasaAn mereka.? bagaiMana dengaN goloNgan lelAki yang Malu untuk berterus teranG dalam Perkara iNI?

suDah tentu cara Orang tenGah ini seSuai untuk sesiApa sahaJa lelakI mahupun peremPuan. anda sudah menonton atau membaca Novel Ayat2 cinta hasIL karya Habiburrahman el-Sherazy? bukankaH proses taaruf antara Aisyah dan Fahri mengGUnakan Orang tenGah.




mereKA tidak bertaarUf secara semberono apatah lagi berdua-dua an ketikA bertaaruf. bagi mereKa yang terasA diri anda sudaH samPai seru unTuk mendirikaN masjid, gunakAnlaH cara dan Saluran yang BEtul. MendirikaN masJid adalAh perkaRa yang MuliA. jangAn cemarKan ia keraNa binAAn yang tidaK Kukuh atau MenggunakAn bahan Yang tidak BerkuAliti akhirnyA akan roboh juA. jiKA tidak Menimpa diri kiTa mungkIN anak cucu kiTa akan mendapat Bahana nyA. mahukah Kita melihat keturuNan kita hidup dalAm suasaNa yang Kucar kacir dan tidaK aman keraNa kita tidaK menjaga syAriat sebeLum berkahWin.

menjadiKan diri sebagai seorang
fardu MusliM pentinG bagI setiAp pelajar dan Diri yanG bergelaR musLIM. setIap fardu musLiM ini aKan mendiriKan baitul musLIm dan melahiRkan mujtama` musLim. masyarakat musLIM ini akan membentuk sebuah negara Islam yang Unggul atau dinamakan sebAgai daulah Islamiah.

namun, daulah ini tidak akan tercapai tanpa bermUla dari diri kiTA sebagai faRdu mUslim.


p/s: ana mengharapkan apa2 khilaf yang berlaku dalam penuliSan ana kali ini ditegur oleH kawan2 dan sahabat pembaca. ana bukanlah orang yang lAyak dalam perkara ini kerana Ana sendiri masih daAlm proses menjadI fardu muSlim sejati agar baiTul Muslim yang akan dibina mendapaT keredhaan Allah


No comments: