Sunday, May 10, 2009

inJecTiOn...HerE i`m cOming :)


bismillah...

alhamdulillah, tangan ini masih mampu menaip walaupun pagi tadi ana mendapat suntikan vaksin bagi diri yang lemah ini. sakit jugak walaupun macam semut gigit ja rasa. dan yang paliNg Ana tak percaYa, alHamduliLLah ana Tak mEnangiS masa Kena SuntiK tu. Ana ingAt lagI masaTingkaTan liMA, ana kEna inject pAStu trus MenangiS. ana Tak taHan sakitNya masa UbaT tu masUk dALam badaN..maLu memang mALu tapI sakiT punya pasaL, ana Nak nangiS gak walaUpun mAsa memULa tu biAsa jA...

nk dijaDikan ceriTa memang setIaP KalI ana dApat suntiKan, aiR maTa ni Akan mengALir. peristiWa yang palIng ana tak Dapat Lupakan iaLah saaT ana kena Inject pada bahagian yang selalu menjadi sasaran rotan bagi banduan2 di penjara. Masa tu ana lagi reLa tak sihAt dari Kena inject tapI dah aYah paksa Gak, ana Terpaksa merelaKan dirI. dah la tukang suntikAn-nya lelaKi.. mALu yang TeraMAt..puAs anA menolak Tak Mau keNa suntik tapi Kena gak. lepas diSuntIk ana trus MenangiS samBiL tinggalKan kaTil tu.. masa Tu amiK suntiKan demAm, tak nAk makAn piL punya Pasal, ana kenA aMbiL suntiKan. tak LaMa ana Tunggu kAt kaunTer FarmAsi, tukanG suntIk tadi Kuar nk Tgk keAdaAn aNa. dALAm hati Ana bersorak gEmbiRa akhirnYa diA risAu gak. "tU lah tadi DAh kata tak Nak suntiK, tapi nk sUntiK juga, kan Aku da nangis"...

pada Hari2 dan tAhun yang BerikUtnyA anA pergi MendapaTkan SuntikAn lagi. kalI inI ana Tak ingAt kenApa tApi diTempaT yang Sama cuma TukaNg suntikNya pereMpuaN. SElAmAt sikiT waLAupuN tak ReLA. maK ana temankan masUk bilIk suntiKAn. satu fakta yang MenarIk dan besT dapaT suntikAn ni, penyAkit kiTa akaN puliH dalam mAsa yang Singkat tapi tentULah yang Menyembuhkan hanya Allah. suntiKAn merupakaN salaH satU cara unTuk menyembUhkan diri.

sebenarnya, itulaH kehiDupan kiTa sehari-hariAn. kadanG-kadanG kita Alpa dan bahaGia dalaM keniKmataN duniA yang Sementara tanpA menyEdaRi bahawA hakikAtnyA ia bersiFat sementara. lanTAs Allah mengIrimkAn "penyAkiT" dalam bentuk ujian kesakiTAn atAu nikMat ditArik. adakalanya kita rasa diri dan lemaH lantas kita merintih dan menAngis. waLhaL penyakiT itu BertujuAn menyedarKan kita darI keLaLaian dan supaya KitA bersyuKur pada-Nya.

pada Masa yang Sama, kiTa harus Mencari Ubat yang hadir dalaM bentuk "injection" mahUpun yang sama Waktu dengAnnya untuk mengurangKAn kesakitan kita. Waktu inI baruLah kita banyAk beribadaH pada-Nya kerna kiTa sedar hanyA Dia yang Mampu menyembuhkan Kerna Dia MAha penYembuH. kadaR kesemBuhan puLa berganTung pada tahaP ubat dan Dos yang kiTa ambiL. sekiranYa cukuP dos Yang kiTA AmbiL, maKa kebarangkalIan mendapAt penyakIt yang Sama akan bErkurang melAinkaN virus yAng menyErang kita semAkin kuaT seteLah berevOlusi beberaPa kaLi. kalU itu terjaDi maka, usahA kita untuK melawaN-Nya mestiLah semaKin menIngkaT dan tawaKal kiTA pada-Nya semaKin bertaMbah.

4 comments:

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD said...

SaLam..em betul tu..em kalau sakit kter dapat injection..samalah juga kalau kter dpt musibah atau ujian..nak update dri kter,kter tambah kan amal dalam kehidupan supaya rohani dan jasmani kita sihat dan tenang..=)

lawak jugek ek enti tkt injection..ana tkt jugek tp x sampai nangis la..dah besr sebabnyer..kuikuikui..

em dulu sekali seminggu sakit..dr nak bg injction tp ana x nak sebb ana dah sakit sgt..x tahan badan..tp dr injc jugek..b4 nak kne injct ana dah nangis..hehe..

sebab..

bukan takut..tp dah x tahan menahan sakit yang menimpa..=)

Alhamdulillah dah sihat sekrg..=)

Nur Humaira said...

salam..nursyahadah
syukran atas kesudian berkongsi pengalaman dengan ana... bab injection ni stp kali sblm inject mak ana akan pesan jgn nangis.huhu.... tapi best jugak sbb ana bukanlah org yg kerap menangis. bila insaf nangis..pastu jadi lain lak...moga ditetapkan hati kita semua ke arah perubahan yang positif...

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD said...

em nak menangis tika solat belum tentu dpt kan..em sebab solat yg kita bawa belum tentu istiqamah..tp x salah untuk cuba menuju kearah istiaqamah tu..supaya ketenangan jiwa kekal dlm kehidupan seharian kita..salam ukhwah..=)

Nur Humaira said...

salam ukhuwwah..
moga kita mencontohi sikap saidina abu bakar yang menangis dalam solatnya kerna begitu menghayati setiap perbuatan di dalam solat. sebenarnya dosa2 kecil lah yang menghalang kekhusyu`kan dalam solat. ya Allah, terimalah taubat kami.