Tuesday, December 16, 2008

jaUh peRjaLanAn luaS pEngaLamAn


bismillah....

alhamdulillah...akhirnya sampai juga ke kg tercinta. pErjalaNan ke Kg BembaN, Jasin mEngamBil mAsa 3 jam waLAupuN biAsanyA hAnya mEngAmbIl masA 1 jAm setEngAh ke 2 jaM. kaLi ini aNA mengAmbiL kepUtusaN untUk puLang ke KampunG denGan menAiki bAs.

first experience... takUt, bErdeBar, hEpi, macAm2 Ada2.. maklUmlah biasanYa baLik ngan Famili tapi kaLi ni anA memberAnikaN dirI naiK bas. Sorang- soraNg pulAk tu. pErempUAn lA pulA. bAhaya agAk la jUga tApi ana Redah aJa.

aNA keLuar Rumah kuL 2 pTg. perjaLAnan ke Komuter Kajang nEk KetA pAkcIk kAhaR. seNAng sikit, pAkCik amiK depAn umAh daN trus ke Komuter kAjAng. kosnYA Rm5. sampAi2 Aja, komUter pun SampAi. tApi ana tak bEli tikeT lagi, So nek koMuter seterusnYA. pErjalAnan ke SerembaN mengAmbiL masa 1 jAm. AlhamdulillAh , anA daPat tempAt duDuk. SampAi stEsen nIlai, hujAn turun reNyai2. " Ya Allah, hArap2 sepanjAng pErjalAnan ke stEsen bAs sErembAn tAk hujAn. kAlu hujAn anA kEna naIk tEkSi ke steSen bAs." sePanjanG pErjAlanAn ana tAk hEnti2 bErdoa.

AlhAmdulillAh, AkhirnyA samPai jugA ke sTesen SereMbAn. hujAn dah Berhenti. anA terus ke stesen bAs SerembAn. tAkuT jugA masa tu. tAkut tAk jumPA sTesen bas nyA. nAsib bAik sebeluM ni pErnah nAik bAs kat situ g KMNS.

saTu lAgi mAsalAh yAng anA hAdapi nak bEli tiket bAs ke Melaka. ana Bukan biAsa beLi tiket bas. selaMa ni bLaja dekAt ngAN umAh jAdi nak bAlik pun nEk ketA ayAh amIk. la nI baRu naK blAja bErdikAri. huhu... alhaMdulillAh, bilA saMpai kAuntEr tiket, kakak tu trus suruh ana nek bas. rupanya-rupanya tiket kul 3.30 petang dan jam MenuNjukkan lAgi 5 Minit bAs Akan bertolAk. AlhamdulillAh. ana tAk memBuang mAsa menunGgu bas dengAn keadaan hUjan kaT luAr. akhirnya ana naik buS tRansnasIonal dan bilA saMpai di mElaca cEntRal pak nGAh ana Akan ambil.

banYak hikMah dan pengajAran yAng Ana perOleh sepanjAng pErjalAnan. anA saNgat berSyukuR dimUdahkAn uRusan sepanjANg pErjAlanAn puLang ke kaMpunG. biLa kiTA pergI ke Sesuatu tempaT yanG baik Dan Atas tujUan yanG baiK, insya-Allah, segala-galanya akaN dimudahkan. nasIb baIk hUjan tuRun Sebaik saHaja anA saMpAi stEsen tu. kAlu tAk, mesti Ana daH kebAsaHan.

seroNok bAlik kAmpunG jumpA neneK dan SaudaRa maRa. anA Sempat bErjalAN-jalAn ke umah seDara ana di felda pAloh Timur 4. bEst.. lAgi bEst kalu dapAt pOsting kAt siNi.

No comments: