Wednesday, January 28, 2009

akTiviS muSlimAh hAraPan RasuluLLah


bismillah..

Memetik petikan dari artikel iluvislam. artikel ini sangat menarik ana terutamanya dalam zaman serba moden muslimah dipandang serong untuk mencipta kejayaan dalam apa jua bidang terutamanya yang berkaitan duniawi. Moga ana termasuk dalam golongan muslimah ini. (Amin)
Bukan kah pepatah ada mengatakan "Beramallah seolah2 kamu akan mati esok hari, dan bekerja seolah2 kamu akan hidup selamanya". Allah itu cantik dan dia menyukai kecantikan. Buatlah sehabis baik, sehabis daya dalam apa jua yang kita kerjakan. Moga kita termasuk dalam golongan yang berjaya dunia akhirat. Amin.

Untuk menjadi muslimah yang disayang oleh Rasulullah SAW hendaknya diperhatikan empat hal berikut:


1. Faqihah Lidiiniha

Seorang muslimah hendaklah faqih (paham) terhadap din (agamanya). Selayaknya ia dapat membaca Al-Qur'an dengan baik dalam erti tajwid dan makhraj hurufnya. Kemudian dapat membaca hadits dan selalu pula menjadi bacaan hariannya, karena dengan itu ia memahami keinginan Rasulnya untuk kemudian berusaha menyesuaikan kehidupannya sesuai dengan cara hidup Rasulullah SAW.

Ia juga harus berusaha memperkaya diri dan wawasannya melalui belajar kepada seorang guru yang jujur dalam menyampaikan ilmunya, dan berusaha banyak membaca buku agama lainnya seperti tentang aqidah, akhlaq, fiqh, sirah, fiqh da'wah, Tarikh Islam, sejarah dunia dan ilmu kontemporari lainnya. Contoh muslimah yang menguasai ilmu-ilmu ini adalah Aisyah RA.

2. Najihah fi Tarbiyyati Auladiha

Seorang aktivis muslimah yang telah berkeluarga hendaklah berupaya dalam mendidik anaknya, bahkan bagi seorang aktivis yang belum berkeluarga pun seharusnya mempelajari bagaimana cara mendidik anak dalam Islam, kerana ilmu tersebut fardhu 'ain, sehingga mempelajarinya sama dengan mempelajari wudhu, sholat, puasa, dan sebagainya. Sehingga ia tahu betul cara mendidik anak dalam Islam yang nantinya anak-anak tersebut akan ia persembahkan untuk kejayaan Islam dan kaum muslimin. Insya Allah kelak ia akan menjadi Ibu yang sukses seperti Hajar dan Khadijah ra.

3. Muayyidah fi Da'wati Zaujiha

Sebagai aktivis amal Islami, kepedulian kita bukan hanya kepada masalah luaran, mengupayakan pelaksanaan amal Islam terhadap orang lain, akan tetapi kepedulian terhadap aktiviti keluarga harus lebih diutamakan, misalnya memberikan motivasi amal Islami kepada anak, pembantu, juga suami. Ia menjadi muslimah yang senantiasa menjadi motivator kebaikan suaminya, seperti Ummu Sulaim yang menikah dengan Abu Tholhah dengan mahar syahadat. Namun ketika Abu Tholhah wafat Rasulullah mensholatkannya sampai sembilan kali takbir, menunjukkan sayangnya Rasulullah kepada beliau karena tidak pernah berhenti dalam beramal dan berjihad bersama Rasul. Hal ini ia lakukan karena selalu mendapat motivasi dari Ummu Sulaim, istrinya.

4. Naafi'ah Fi Tagyiiri Biiatiha

Ia selalu peduli terhadap lingkungannya, selalu membuka mata dan telinga untuk mengetahui keadaan sekelilingnya, selalu mengupayakan lingkungannya menjadi lebih baik. Contohnya Ummu Syuraik yang selalu mengelilingi pasar bila saat sholat tiba untuk mengingatkan penghuni pasar agar segera melaksanakan sholat dengan kalimatnya yang terkenal 'Assholah, Assholah!!!'


Tuesday, January 27, 2009

menGenaI wAniTa..


bismillah...

bahan ini ana dapat ketika melayari blog sahabt2 ana. Tujuan ana kongsikan ilmu ini di sini supaya kita lebih menghargai wanita di sekeliling kita terutamanya ibu, isteri, anak dan kawan. Jika kita masih belum berumah tangga, jadikanlah ilmu ini sebagai benteng pertahanan kita agar tidak mudah terjerumus dalam kancah zina, samada zina hati, zina tangan, zina kaki dll. Moga ilmu ini sedikit sebanyak memberi manfaat yang berguna buat tatapan pembaca.

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya,lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar untuk cari alasan yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang(oleh sebab itu banyak wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.


5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya,dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang suka akan pujian tetapi selalu tidak tau bagai mana dia menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang suka kamu separuh hati, tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cobalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka anggap tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik nya telefon diletakkan dia akan menjerit kesukaan dan ! tak sampai sepuluh menit,semua rekan-rekannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu arti bagi wanita.Jadi jangan senyum sembarangan.
14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali menebak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!
18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering bertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.
19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan membaca buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!
22. Satu ucapan 'Hi' ^_^ saja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata berselingkuh dengan kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita maukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah air mata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil resiko tentang mereka dan tentunya baik terhadapnya.So,kalau pgen memikat wanita pandai-pandailah dlm bertindak...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Friday, January 23, 2009

Monday, January 19, 2009

yAng suLit daN muDAh


-Mudah Untuk menemukan sesuatu dalam buku telefon

-Sulit untuk menemukan isi hati sesorang.-





Mudah untuk cari salah orang lain.

Sulit untuk mengakui kesalahan diri sendiri.





-Mudah untuk menyakiti orang yang kita sayangi.

-Sulit untuk menyembuhkan luka hatinya.





-Mudah untuk melupakan seseorang.

-Sulit untuk mengucapkan perpisahan.





-Mudah untuk memamerkan kemenangan

-Sulit untuk berjiwa besar menerima kekalahan.





-Mudah untuk bermimpi tiap malam.

-Sulit bertarung untuk sebuah impian.





-Mudah berdoa tiap hari.

-Sulit untuk mendapatkan rahmat Tuhan.





-Mudah untuk mengatakan CINTA.

-Sulit untuk merealisasikannya tiap hari.





-Mudah saat mengkritik siapa saja.

-Sulit untuk memperbaiki diri sendiri.





- Mudah berpikir untuk perbaikan.

-Sulit untuk mewujudkannya.





-Mudah untuk menerima sesuatu.

-Sulit untuk memberi sesuatu.

Sunday, January 18, 2009

minggu kEdua pEngajiaN (pArt 2)



bismillah..

alhamdulillah, ana bersyukur ke hadrat Ilahi kerana masih memberi peluang untuk ana meneruskan sisa-sisa kehidupan di dunia yang fana ini. Peperangan di PALESTIN masih berlanjutan tanpa ada tanda2 berhenti. Ya Allah, selamatkan saudara maraku. Tabahkan hati mereka untuk terus berjuang demi menegakkan agama-Mu dan berikanlah kekuatan luar biasa pada mereka Ya Allah. Amin

Pada minggu kEdua pengAjian ini, institut ana menerima kedatangan pelajar KPLI sepenuh masa dan KPLI j-QAF. Alhamdulillah, bertambah saudara maraku yang sedar akan kepentingan menuntut ilmu walau di mana dan siapa kita. Ingatlah sabda Nabi yang bermaksud, "tuntutlah ilmu hingga ke nagara Cina" dan "tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad". Betapa Islam sangat meraikan golongan yang menuntut ilmu hingga ke akhir hayat ilmu itu mesti dituntut.

Ana tak berniat nak menghuraikan panjang tentang ilmu. Minggu ni ana tak terlibat sepenuhnya dengan Minggu Pengurusan Pelajar Baru. ana rasa agak kekok juga. sebelum ni ana tak pernah melepaskan peluang bantu sahabat-sahabat tapi kali ini ana menarik diri untuk persediaan hujung minggu.

Walaupun cuti hanya pada hari Jumaat- Ahad, namun ana terlibat dengan 3 program yang sangat memerlukan komitmen ana hingga ana rasa serba salah apabila meninggalkan salah satunya.

JumaaT- Ahad: peMurnian MajalAh An-Nur
JumaaT- Sabtu: kEm SuluhaN iLmu Fillah (SUFI)
Sabtu: keLAs Darusyifa
Ahad: KuliAh dhuHa n Kelas Khat

Ana lakukan sedaya mampu ana dan ana berdoa agar Tuhan mempermudahkan segala gerak kerja ana dan jauhkan ana dari segala Fitnah yang datang tanpa ana sedari.

Berpeganglah pada Kata-kata: BANTULAH AGAMA ALLAH NESCAYA ALLAH AKAN MEMBANTUMU. SESUNGGUHNYA ALLAH SANGAT MENEPATI JANJINYA.

Thursday, January 15, 2009

SIRI ROADSHOW PALESTIN JELAJAH NEGERI SEMBILAN


Sila sebarkan program ini.

1. MALAM MUNAJAT PALESTIN
RABU 14 Jan 2009
Masa : Selepas Maghrib
Di Surau Ibnu Khaldun, Taman Lavender Height, Seremban
Solat Maghrib , Solat Hajat
Penerangan multimedia - ‘Holocaust Israel di Gaza’ oleh Dr Zainur Rashid Zainuddin
Juga Kutipan dana, Jualan untuk dana Palestin

2. PROGRAM UNTUKMU GAZA
KHAMIS 15 Jan 2009
Masa: Selepas Maghrib
Di Surau as-Salam, Taman Panchor Jaya, Seremban
Solat Hajat dan Ceramah Multimedia

3. ROADSHOW CERAMAH PALESTIN
KHAMIS 15 Jan 2009
Masa 6 petang
Di Institut Perguruan Raja Melewar , Seremban
Tayangan Multimedia, Solat Hajat dan Forum oleh Ustaz Abdul Halim Abdullah, Naib Presiden ISMA

4. ROADSHOW CERAMAH PALESTIN
JUMAAT 16 Jan 2009
Masa: Selepas Maghrib
Di Surau Al Amin, Pusat Pendidikan As Saidiyyah , Taman Rashidah Utama, Seremban

5. ROADSHOW CERAMAH PALESTIN
SABTU 17 Jan 2009
Masa: Selepas Maghrib
Di Masjid Al-Quds , Sekolah Dato Abdul Razak , Sg Gadut , Seremban

6. ROADSHOW CERAMAH PALESTIN
ISNIN 19 Jan 2009
Masa: 3.30 petang
Di SMKA Sheikh Haji Mohd Said (SHAMS) , Sikamat , Seremban

7. ROADSHOW CERAMAH PALESTIN
RABU 21 Jan 2009
Masa: 3.00 petang
Di Sekolah Menengah Agama Dato Klana Petra Makmur , Ampangan , Seremban

8. ROADSHOW CERAMAH PALESTIN
KHAMIS 22 Jan 2009
Masa: Selepas Maghrib
Di Kolej MARA Seremban
Agenda: Solat Hajat, Ceramah Multimedia & Serahan Dana Palestin

9. ROADSHOW CERAMAH PALESTIN
JUMAAT 23 Jan 2009
Masa: 10.30 pagi
Di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM, Port Dickson

BOIKOT BARANGAN ISRAEL DAN AMERIKA SYARIKAT !!!

“Siri Roadshow Palestin†anjuran ISMA Cawangan Seremban

Maklumat lanjut di http://isman9. wordpress. com

Sunday, January 11, 2009

Pesanan Buat pUteriku




Puteriku,

Jangankan lelaki biasa Nabi pun terasa sunyi tanpamu
Bahkan hati turut gerang Malah fikiran pun tak menentu Resah jadinya
Begitulah perlunya engkau wahai puteriku…


Puteriku,
Luluh hati dibelai jemari lembutmu
Tersentuh jiwa dengan kasih kudusmu

Lumrah engkau dicipta istimewa
Melengkap mana yang lompang
Manampal mana yang kurang
Itulah kuasa agung Maha Pencipta



Puteriku sayang,
Padamu lelaki memanggil bonda, dinda dan
puteri
Keranamu dapur di rumah berasap

Lauk dan nasi terhidang untuk disantap
Saban waktu menghulur kasih mendidik
zuriatmu
Patuhmu kau hulur pada insan berglar ayah dan suami
Baktimu kau hulur mengaburi cita-citamu Kudus hatimu wahai puteriku


Tapi puteriku,
Amanah yang kau pikul bukan hanya
untuk keluarga dan suami
Bukan hanya menjadi lembayung
mencorak istana
Tetapi kau perlu keluar ke medan juang
Kau perlu membentuk watan berhati insan
Jangan biarkan bangsamu terus melentok lesu

Ayuhlah puteri persiapkan dirimu
Bukan esok, bukan lusa
tapi sekarang



Namun puteriku,
Mampukah kudratmu menongkah arus
Menabur bakti di luar kepompong duniamua
Kau insan berhati salju
Mudah cair dibahang kemelut

Akalmu senipis sutera

Mudah dicarik segala dusta
Berjayakah engkau puteri?



Puteriku,
Mengapa kau sangsi dengan upaya diri

Pastinya tiada istilah srikandi jika
bukan untukmu
Ubahlah minda anjaklah paradigmamu

Buahkan rahim lembutmu yang mengandungkan lelaki teja
Bukankah tangan lembutmu yang
mengasuh pemimpin bangsa?
Percayalah puteriku….

Kau mampu berganding menjadi
benteng negara
Paculah akal budimu

Kenal diri dan kenal penciptaMu

Agar kau tidak tewas tersungkur

Kerana jatuhmu jatuhlah nusa


Ya puteriku sayang,
Lengkaplah dirimu dengan ilmu dan nilai-nilai budi
Binalah benteng diri sebelum engkau
melangkah
Kau punya kekuatan menggoncang dunia
Kerana selayaknya kau bukan hanya di dapur tetapi di medan tempur
Bangunlah puteri….
Untuk anak dan cucu cicitmu

Agar generasi muka punya jati diri yang
gemilang
Bukan pak kadok yang bersorak

Bangga tapi kampung tergadai

Saturday, January 10, 2009

miNggU perTama PengajiAn (pArt 1)


bismillah...


WalaupuN barU meMulakaN pengAjian, jAdual aNA sentiAsa penuh. kAlu tidaK ada LatihaN aNgklUng, aNa terliBAt denGAn mesyUaraT. poKoKNya waLaupun JaraK rumaH denGAn kaMpUs pengAjian Ana dekAt, aNa tetAp tidaK boleH pulAng ke rUmaH uNtuk tEmpoH yanG lamA.

ISnin:- latihan angklung
SeLAsa:- perJumpAan mAjalAh An-Nur
Rabu:- PerjUmpaan NAdi ArAb
KhamIS:- latihan Angklung
jUmaat:- LAtihaN anGklung
Sabtu:- Kelas DAr as-Syifa& PerseMbaHan di PutraJaya
Ahad:- perSiaPAn menYAmbut kedaTangan pelaJAr baRu& kElas Khat

pada hari Sabtu, 10 jAn 2009, ana Telah meLibatKAn diri MenYErtaI pasukaN PerKomperi Ke pUtraJaya atAS jemPutAn wAlimAh saUdarA sEiSlaM anA. LatihAn dImulaKAn padA maLAm selaSa, 5-9 jAn. seTiAp maLaM ana Akan tidUr aWal keraNa kepenAtan BerlAtih. baGi anA, iNI merupAkan saTu meDan uNtuk Ana memAhaMi gaYa hidup Ahli kumPulan iNI. bAk kaTA pepatah, Tak kenAL maka Tak Cinta.

Memang Penat kaLu jadual Kita fuLL setiAp hari. walaU BaGaimanApuN, ini Lah tugas SebagAi seOrang PelajAr. masA ini Saja Kita nak timBA penGAlamaN sebAnYAk muNgkin seBelum melAngkAh ke Alam pEkerjaaN maHUpun Alam PerkAhWinaN.

Thursday, January 8, 2009

hAWa.. mENgERtILaH



Hawa, mengertilah...
Sedarkah Hawa bukanlah insan yg kuat?
bukan juga insan yg bisa menahan nafsu..
tatkala diri diuji, Hawa mungkin tewas...
tewas dgn godaan syaitan & nafsu sendiri..

Hawa, mengertilah...
sungguh, Hawa sudah cuba melakukan yg terbaik?
agar diri ini tidak menjadi fitnah dunia?
telahkah Hawa cuba menjaga diri sebaik-baiknya?
Hawa sedaya upaya menjauhkan diri dari tabarruj..
perfume, make up, perhiasan?
telah Hawa elakkan sejauh-jauhnya?

Hawa, mengertilah...
Hawa itu berjiwa lembut...
terkadang sukar untuk Hawa menolak bila Adam meminta...
Hawa sedar permintaan Adam
tak mungkin membawa Hawa ke kancah maksiat...
namun, tidakkah Hawa takut zina hati?

Hawa, mengertilah...
setiap kali 'sms' diterima..
Tidakkah Hawa keliru?
Mengapa tidak Hawa membiarkan sahaja?
Sering Hawa akur tuntutan sahabat...
Hawa tewas, Hawa reply juga...
mengenangkan Adam adalah sahabat....
tapi, mana yang lebih utama?
antara sahabat dan syariat?

Hawa, mengertilah...
setiap layanan yg Hawa beri mungkin membantu..
mungkin Hawa adalah antara kasih sayang Allah yg dikurniakan buat Adam..
memudahkan perjalanan hidup Adam..
namun, tidak takutkah disalah tafsir apa yg Hawa berikan?

Hawa, mengertilah...
Hawa mengharapkan Adam menjaga Hawa?
namun, bukanlah 'couple' yg Hawa pinta?
cukuplah sekadar tidak memandang Hawa?
cukuplah sekadar menghormati Hawa sebagai Hawa?
jgn dipinta apa yg tak mampu Hawa berikan?
ingatlah.. tidakkan berbunyi andai bertepuk sebelah tangan..

Hawa, mengertilah...

(diadaptasi daripada puisi “adam mengertilah”)


Wednesday, January 7, 2009

Doa QunUt NazIiLah



Maksudnya:

“Ya Allah,Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka.
Ya Allah, Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka, pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka.
Goncangkan pendirian mereka Dan hantarkanlah anjing-anjing kamu kepada mereka Wahai tuhan yang gagah perkasa Wahai tuhan yang penuh raksasa Wahai tuhan yang bersifat murka.
Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah,
Wahai Tuhan yang menurunkan kitab,
Wahai Tuhan yang mengarakkan awan,
Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab,

Kalahkan mereka,
Kalahkan mereka,
Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka.”



Maksudnya:

“Ya Allah, sesungguhnya kami bermohon pertolongan Mu, kami meminta ampun kepada Mu, kami memohon petunjuk dari Mu, kami beriman kepada Mu, kami berserah kepada Mu dan kami memuji Mu dengan segala kebaikan, kami mensyukuri dan tidak mengkufuri Mu, kami melepaskan diri daripada sesiapa yang durhaka kepada Mu.

Ya Allah, Engkau yang kami sembah dan kepada Engkau kami bersalat dan sujud, dan kepada Engkau jualah kami datang bergegas, kami mengharap rahmat Mu dan kami takut akan azab Mu kerana azab Mu yang sebenar akan menyusul mereka yang kufur

Ya Allah, Muliakanlah Islam dan masyarakat Islam. Hentikanlah segala macam kezaliman dan permusuham, Bantulah saudara-saudara kami di mana sahaja mereka berada. Angkatlah dari mereka kesusahan, bala, peperangan dan permusuhan.

Ya Allah, selamatkanlah kami dari segala keburukan dan janganlah Engkau jadikan kami tempat turunnya bencana, hindarkanlah kami dari segala bala kerana tidak sesiapa yang dapat menghindarkannya melainkan Engkau, ya Allah.”

Wallahu’alam.




Tuesday, January 6, 2009

aMaLan Pada 10 mUharram

Antaranya ialah amalan yg sering dilakukan oleh para nabi pada 10 Muharram Hari Asyura (hari Rabu 7/1/09):-

  1. Puasa Sunat pada 9 & 10 Muharram.
  2. Bersedekah kepada anak yatim (yg belum baligh) serta mengusap kepala mereka dari belakang bawa ke depan dgn tapak tangan.
  3. Belanja lebih sedikit dari hari lain untuk ahli keluarga untuk makan special (Makan Besar). Kalu masih ingat dulu2 orang masjid suka buat Bubur Asyura pd haritu.
  1. Baca surah al-Ikhlas sebanyak 1000x.
  2. Baca Zikir Nabi Ibrahim ketika hendak dicampak ke dalam api “Hasbunallah Wani’mal Wakiil, Ni’mal Maula, Wani’man Nasiir” sebanyak 70x.
  3. Ziarah orang alim / orang sakit.

Yang terakhir jangan lupe Doakan saudara kita di Palestin yg sedang dizalimi oleh Israel laknatullah! !

Allahummansuriil Islam, wal muslimiin, wal mujahidiin fi Palestin, wa kulli makaan.

Ya Ar hamar Rahimiin, Sallimna wal Muslimiin.

Rabbi Salliim, Salliim.

Selamat Beramal, Moga sume amalan kita diredhai olehNYA..... ...

Puasa 10 Muharram

Assalamualaikum Saudara-saudaraku

Insyaallah hari rabu ni 7 Januari 2009 bersamaan 10 Muharram 1430 H merupakan Hari Assyura yang disunatkan berpuasa bagi Umat Islam.



10 Muharram juga telah mencatatkan beberapa peristiwa penting untuk renungan kita bersama sepertimana yang dicatatkan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub ialah bahawa pada tarikh tersebut:

(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.
(3) Dicipta Adam a.s.
(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
(7) Selamat Nabi Ibrahim daripada api Namrud.
(8) Selamatnya Musa dan pengikutnya.
(9) Lemasnya Firaun.
(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.
(11) Diangkat Nabi Isa ke langit.
(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.
(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.
(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
(16) Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.
(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.
(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.
(19) Hujan yang pertama turun dari langit ke bumi.

Para ulama mengambil kesimpulan bahawa disunatkan berpuasa pada hari ‘asyura di dalam tiga kaedah :

  1. Puasa pada tiga hari iaitu 9, 10 dan 11 Muharram.
  2. Puasa pada hari ke 9 dan 10 Muharram
  3. Puasa pada hari ke 10 sahaja.
Mudah-Mudahan kita diberi taufiq untuk mengamalkannya dan menyampaikannya kepada saudara-saudara Islam kita yang lain. Insyaallah.. .



Thursday, January 1, 2009

mEngimbAu nOstaLgia sEtaHun LaLu...(PART 1)


bismillah....

kenangan Terindah di mAsjid Al-Falah, USJ9. menJAdi fesi bagi KEm tAhfiZ 2007, meruPAkan pEngalamAn yANg tidak Akan diLupakan saMpai biLA-bilA. waLAupuN bukAn AHLI daLam bidang iNi naMUn ana cUba SedaYA mamPu untuK membanTu adik-Adik dan Diri aNA sendirI menCapai hasRAt kaMi ke Kem inI. pELbaGai PengalaMan yAng SangAt berguna Buat bekALan sepAnjanG hiDup YAng Ana pEroleh di Sini. muNgkin kerana KeberKatan beLAjar daN menGAjar aYAt-Ayat ALLAh menJAdikan kEhidupAn seoRang yAng bErgelar "huffaz' sanGAt istimewa. sEsungguhnYA keHidupAn mereKA sanGatlAh anA cemBurui saMpaI ke Akhir hAyat.

baru- BAru ini MasjId Al-FalAh (MAF) telaH meNganjurkan saTu foRum di maLAm tAhun bAru mAsihi. Ann menGambiL pelUAng inI unTuk kEsana disamping Melawat adik aNa, AinA yang baKAl melanJutkan PelajaranNya ke salAh Sebuah sekOlah TAhfiz di KelantAn. perjalaNAn ke Sana sanGAt menCabar. komUter penUh denGAn oRang RamAi. pAling MencaBAr apAbilA kaMi tersaNgkuT di KL centraL. sejaK awaL perjAlanan kaMi akan "melepasKan" komUter yang daTang dan Tunggu Komuter seterusnyA. BerkAt kesabAran iNI, ALhamdulillAh kOmuter seterUsnya agak lengANg. siTuasi ini tErjadI darI awaL perjalAnan hiNGga perjALanAn pulaNg ke rumah.

seTibanyA di Komuter kamI diamBil olEh Aunt MariAm ditemAni anAK-AnaknyA yAng seTia memBAwa Kami ke MAF.

-bakal ahli panel yang menerajui dunia 10 tahun akan datang-
dari kanan: Aqila, Hasinah,Aina

p/s: syukran jazilan pada Aunt Mariam, Aqila, Aina, Kalila dan Sekeluarga kerana sudi menerima kunjungan hAsinAh dan HanisaH